Skyg en anden alumne på job

Er du selv alumne – og måske nyuddannet og ledig? Så kan du følge en anden tidligere studerende en hel dag for at få en smagsprøve på, hvilke arbejdsopgaver deres jobbetegnelse dækker over. Det er opskriften på Job Shadow for alumner – et nyt initiativ hos AU Alumni.

Heidi Kjersgaard Frederiksen skyggede Jacob Jensen en hel dag på jobbet som teamleder hos AU Alumni. Foto: Lise Balsby

Dagen starter klokken 8.15 på kon-toret i afdelingen AU Alumni på Aarhus Universitet for Heidi Kjers-
gaard Frederiksen en onsdag i foråret 2013.
Hun skal nemlig skygge en anden alumne, Jacob Jensen, der er teamleder hos AU Alumni. Han er uddannet cand.ling.merc. i 2005 og arbejder til daglig med at skabe netværk på kryds og tværs for de mange tidligere studerende fra Aarhus Universitet.
»Jeg var til et netværksarrangement, som AU Alumni havde arrangeret, og her fik jeg øjnene op for muligheden og mødte Jacob. Job Shadow er en fantastisk mulighed for at følge en anden alumne på job, især hvis man går og overvejer en ny branche eller karrierevej. Jeg får jo en masse gode kontakter,« siger Heidi Kjersgaard Frederiksen, der er uddannet cand.merc. i økonomistyring fra Handelshøjskolen i 2006.
Heidi Kjersgaard Frederiksen er i foråret 2013 ledig efter nogle år i administration og overvejer, om hun skal fortsætte ad samme karrierespor, som hun tidligere har gjort, eller om hun skal prøve kræfter med noget nyt. Muligheden for at skygge Jacob Jensen en hel dag giver nye perspektiver.
»Heidi spurgte mig til netværksarrangementet, om hun måtte følge mig. Det er ikke nødvendigvis oplagt, at det lige er mig, men jeg tænkte: »Hvorfor ikke?« På den måde kan jeg jo finde ud af, hvad det egentlig er, vi beder vores alumner om at gøre,« siger teamleder hos AU Alumni Jacob Jensen.

Sundt at se sit job udefra

Da AUgustus møder de to alumner lige efter frokost, har dagen allerede været begivenhedsrig.
»Det kræver lidt forberedelse at have Heidi med – jeg har for eksempel planlagt en dag med møder i stedet for en dag på kontoret. Det er jo ikke så interessant for hende at se mig sidde og arbejde ved computeren hele dagen, selvom det er vigtigt at fortælle, at det er en stor del af mit job,« siger Jacob Jensen.
Gennem Karrierecenteret på School of Business and Social Sciences har nuværende studerende gennem flere år haft muligheden for at følge en alumne for at få en fornemmelse af, hvad det vil sige at arbejde på den anden side af specialet. Nu er muligheden altså også kommet til alumnerne.
»Det er selvfølgelig en oplagt mulighed for en nyuddannet alumne, der gerne vil i job, at få et indblik i hverdagen i en bestemt virksomhed eller organisation og blive klogere på, hvilke konkrete arbejdsopgaver der kan vente i et kommende job. Men det er altså også en fordel for den alumne, der er i job. Det er rigtig sundt at se sit eget job udefra en gang imellem og evaluere, hvad man laver. Og måske se en ny kollega an, før man ansætter – selvom formålet med Job Shadow ikke er jobformidling,« siger Jacob Jensen.

Grebet af stemningen

På dagens andet møde kunne Heidi Kjersgaard Frederiksen ikke lade være med at give sit input. Jacob Jensen skulle nemlig til et samarbejdsmøde med Folkeuniversitetet for at produktudvikle, og her var Heidi en del af målgruppen som en tidligere studerende.
»Jeg blev vist lidt grebet af stemningen og fik lyst til at komme med mine input og idéer. Det var bare så spændende,« siger Heidi Kjersgaard Frederiksen. For Jacob Jensen var det også lærerigt at have Heidi Kjersgaard Frederiksen med.
»Det giver en ekstra dimension at få lidt sparring undervejs.«
De to alumner skal haste videre til næste møde, der er et netværksmøde for andre, der har taget samme interne uddannelse som Jacob Jensen.
For Heidi Kjersgaard Frederiksen er der ingen tvivl om, at dagen har givet pote.
»Nu ved jeg mere om, hvad jobbet indebærer. Det er virkelig spændende at arbejde med udvikling, og netværkstanken er rigtig motiverende i et job.«

Job Shadow for nyuddannede

Job Shadow er et tilbud til alle nyuddannede kandidater fra AU, som er dimitteret i løbet af de seneste to år og stadig er på jagt efter første job, om at »skygge« en alumne i job på en arbejdsdag.

Idéen er simpel: Alumner i job kan melde sig som vært og tilbyde at lade en nyuddannet »skygge« sig en arbejdsdag i sin virksomhed, så den nyuddannede kan få indblik i, hvad arbejdsopgaverne i et bestemt job går ud på og kræver
– og samtidig også kan lære alumnens virksomhed bedre at kende.

Læs mere, og meld dig som Job Shadow-vært, eller find en Job Shadow-vært på www.gerda.au.dk/jobshadow