To filmpriser til AU-antropologer

Etnografisk film fra Aarhus Universitet vandt to priser ved prestigefyldt festival i London.

De to AU-antropologers prisvindende film sætter fokus på muligheder og risici ved at bruge kulturelle traditioner til at tiltrække penge og turister til den lille ø Baluan i Papua Ny Guinea. Her opfører en gruppe lokale mænd en såkaldt ”penisdans”. Foto fra filmen: Christian Suhr

De to antropologer, ph.d.-studerende Christian Suhr og professor Ton Otto, hentede i slutningen af juni masser af succes og anerkendelse ved verdens mest prestigefyldte festival for etnografisk film, som blev afviklet i London. Her blev det til hele to priser til deres film ”Unity through Culture”. Christian Suhr betegner det fornemme resultat som et eftertrykkeligt rygklap til dansk etnografisk film. Filmen er optaget i Papua Ny Guinea som en del af Ton Ottos mangeårige feltarbejde på øen Baluan.
Med filmen “Unity through Culture” skriver de to Aarhus-antropologer sig ind i en lang international tradition for etnografisk film.
– Det er en nørdet ”akademisk” form for dokumentarfilm, der nægter at gå på kompromis med kompleksitet og dybde i skildringen af andre menneskers livsverdener, lyder Christian Suhrs karakteristik af genren.