Vestjyden, der blev bjergtaget af Aarhus

Aarhus Universitets nye rektor, Brian Bech Nielsen, glæder sig til at komme i dialog med medarbejderne om det universitet, han holder så ufatteligt meget af.

Aarhus Universitets nye rektor, Brian Bech Nielsen, betegner sig selv som en lyttende leder, der foretrækker at få tingene på bordet. Foto: Lars Kruse

Prøv at lægge mærke til det.
Ærmerne på den ellers nystrøgne skjorte er næsten altid smøget op – eller også er han i gang med at gøre det.
Måske er det de mange år som spejder og mottoet »Vær beredt«, der afsløres i Brian Bech Nielsens skjorteærmer. Eller et vestjysk karaktertræk, der, som han selv siger det, betyder, at når han gør rent, ja, så begynder han i det ene hjørne og klør på – uden pauser – til arbejdet er gjort helt færdigt.
Den nyudnævnte rektor Brian Bech Nielsen har haft sin gang på Aarhus Universitet siden 1977. Dengang havde han ingen idé om, at C.F. Møllers gule bygninger skulle danne ramme om en forskerkarriere inden for fysik. En karriere, der førte titler på CV’et som både licentiatstipendiat, lektor, professor, vicecenterleder og institutleder, inden han i 2011 blev dekan for det nye hovedområde Science and Technology. Og som nu kan suppleres med titlen som rektor.

Udlængsel og eventyrlyst

I virkeligheden var det helt andre drømme, Brian Bech Nielsen var fyldt med, da han kørte rundt på drengecyklen i Holstebro.
»Dengang var jeg slet ikke i tvivl. Jeg ville være biolog, udforske tropiske jungler og lede efter spændende dyr. Jeg kommer fra en familie med stor eventyrlyst. Mange af mine forældres søskende var rejst fra Danmark for at søge lykken i andre lande, og når de var hjemme og viste billeder eller smalfilm, så var jeg helt opslugt og drømte om selv at opleve den store verden,« fortæller Brian Bech Nielsen.
Men på gymnasiet ændrede drømmen sig. Fysikken gav i gymnasieelevens øjne en fundamental indsigt i verden, og så virkede det som et sikkert valg for en førstegenerations-akademiker. Astronomi var dog også en mulighed, og unge Bech Nielsen sås ofte i de sene aftentimer på taget af forældrenes carport, forsynet med stjernekikkert vendt mod nattehimlen.
Drengeværelset blev pakket ned, og af sted gik det mod den østjyske hovedstad, hvor livet begyndte som ung studerende på naturvidenskab.
»Jeg oplevede det som en berusende form for frihed at flytte til Aarhus. Ikke mindst at bo på kollegium. Jeg boede i Gellerup Kollegiet, og selv om det er mere end 30 år siden, så mødes jeg stadig med nogle af vennerne fra dengang.«

De studerende i fokus

De studerende har en særlig plads i den kommende rektors univers.
»Det at møde videbegærlige studerende og sende dem videre i verden er altid inspirerende. Vi må som universitet aldrig glemme, at vores vigtigste opgave er at uddanne dygtige bachelorer, kandidater og ph.d.er, som kan bidrage til opbygning og formidling af viden til hele samfundet,« siger Brian Bech Nielsen.
Brian Bech Nielsen overtager først rektorstolen til august. Indtil da er han fortsat dekan på Science and Technology. Til spørgsmålet om, hvad han glæder sig allermest til som ny rektor, lyder svaret:
»Jeg glæder mig allermest til at se glæden og ilden i medarbejdernes øjne og høre om alle de fantastiske historier, som universitetet rummer – og som vi alle sammen er stolte af.«